Slik ble det golf i Molde

Molde Golfklubb ble stiftet i 1990 etter initiativ fra Odd Roar Nesje. Golfbanen ligger i fantastiske naturomgivelser på Eikrem i Molde, 10 min med bil fra Molde sentrum. Banen er en fullverdig 9-hulls, par 72, konkurransebane, som sto ferdig i 2001. Klubben har egen PRO (golftrener), Proshop og klubbhus. Molde Golfklubb er en raskt voksende klubb, og vi ønsker nye medlemmer velkommen.

Allerede midt på 50-tallet var noen entusiaster fra Molde, med Herleik Heramb-Aamot i spissen, igang med å etablere en enkel golfbane på Kvam. Etter et lengre opphold i Skottland hvor Aamot var blitt hekta på golfsporten, kom han tilbake med ideen om å starte en klubb i Molde.
De inngikk en avtale med Ingeborg Møller på Kvam gård om bruk av arealer ved Mekelva, noe som senere ble akseptert av Bolsøy kommune.

For å illustrere hvor tidlig dette var, så eksisterte det kun 5 golfklubber i Norge på den tiden! Molde Golfklubb, som ble stiftet i 1990, var på det tidspunktet, klubb nr.46. på landsbasis.

Etter bygging ombygging av vannverket på Kvam hadde Bolsøy kommune stående en arbeidsbarakke i området ved Mekelva. Peter Fiskergård gikk i forhandlinger med kommunen og den som kjente han, visste at kommunen ikke hadde en sjanse. Avtalen ble at Bolsøy kommune sin kommuneingeniør Egil Paulsen som hadde minst like mye humoristisk sans som Fiskergård, gikk etter ”lange forhandlinger” med på en avtale der klubben fikk kjøpe ”huset” for 25 kroner. Imidlertid viste det seg at det lå en god del høvelig redskap under huset som klubben så seg stor nytte i.